top of page
Search
  • Anita Diana Boucht

Dyr er også jordens sjel...


Velsignet være din sjeledag og siste dagen av påsken 2018 på jord! Og denne siste påskedagstanker skal handle om at dyr så absolutt er «Jorden sjel» - og at de «stige opp» i oss med sin gave for ditt livs opprettholdelse. Om det er fisk, fugl, vilt, fra bur, økologisk – om godt behandlet eller ikke, ja alt fra dyreriket mennesket har fått for sin ernæring. Mye er feil mht. dyr og dyrs rettigheter - oppdrett, avl, deres mat etc.. men over alt dette er de likevel en gave til akkurat DEG! Selv du som har valgt bort kjøtt som ernæring helt eller delvis, slik jeg var vegetarianer i 20 år. Det var ulike årsaker min reise, som var både god og lærerik. Likevel så var - og er jeg et produkt på denne jord av gaven fra dyrenes rike., sett i et større perspektiv.

Dette talte Høvding Seattle i 1854: «Den hvite mann må behandle dyrene som om de var hans brødre. Jeg er en villmann, og forstår ikke hvordan den rykende jernhesten kan være mer verdifull enn bisonen, som vi indianere dreper bare for å opprettholde vårt eget liv. Hva er mennesket uten dyrene? Hvis alle dyr var borte, ville mennesket dø av åndelig ensomhet, for alt som skjer med dyrene, vil også ramme mennesket. Alt henger sammen. »

Ja, alt henger sammen, og alle våre formødre og forfedre - på alle kontinenter var avhengige av dyr og fuglers kjøtt, egg, fjær, pels - og deres kjærlighet, på mange måter en, for deres varme og for deres etterkommere., som du og jeg. De visste verdien av dyr, de ville som tamme, de visste at de var besjelet og var takknemlige for alt hva dyr kunne gi..

Men hvor takknemlige er jeg og du, vi menneskebarna? Når man spiser sin kylling eller annet kjøtt, hvor mye annet tenker vi på enn at det er godt, mørt etc.. .Jeg tror nok at mange i dag tenker på om dyret har hatt gode eller dårlige dager før det kom på bordet. Eller om det er økologisk, er vilt eller har forurensning/medisiner i seg … ? Ja, det siste kan nok ofte være så – likevel, dyret du har i din hånd, din munn og mage, har en sjel. Det er en gave! Jeg er selv ,de siste årene, blitt mye mer bevisst på også anvende mye mer fra et dyr enn bare kjøttet. Og at denne min handling også er å vise takknemligheten for alt det andre det kan gi meg og min familie. For eksempel så kaster jeg aldri mer beinrester eller avskjær fra kjøtt i søpla. Og angående bein, alt av bein på alle dyr, så vil jeg påstå at disse er det beste av det beste for din helse, ditt liv - men likevel noe som de aller felste kaster.???

I går kokte jeg en mengde kylling lår - tok av all kjøttet til suppe og gryteretter. Og kokte så buljong ut av beinene og alt jeg pellet av som brusk og skinn. Nå har jeg litervis av «flytende gull» fra fuglenes liv - og sjel i min fryser. Likeså gjør jeg med alt av bein, spesielt "gull" er selvsagt det jeg kan få tak i av vilt. Jeg samler nemlig opp, råesom kokte/stekte bein i fryseren til jeg har mengde stor nok for å koke ca 10 liter buljong. jeg koker ofte sammen med havsalt og krydderurter og løk, samt at endel hodekål er flott å ha i - gjør noe med smaken. Dette må først gis et kort oppok, og så bare "syde" i gryta, i ca 2 døgn. Ja, så lang tid må det ta for at de gode stoffene frigjøres til ditt ve og vel.

Videre kan man jo bruke bein og annet fra dyreriket til kompostering., ikke minst etter at de først er blitt brukt i buljongen din...så du som har den muligheten også - bruk den!

Jeg oppfordrer deg, til nestgang du tilbereder mat fra dyreriket - om enn bare "junk-food" som kjøpte karbonader eller pølse - skjenk dyrene en takknemlig tanke for de tilhører også Jordens sjel. Takk for at de "stiger opp" i din kropp., med frukten fra sitt liv, sin sjel. La «takk for maten» ikke bare være en automatisk frase - la den bli en bevisst tanke fra deg - til dyrene som har gitt sitt liv for liv. Slik tror jeg at alt av mat, spesielt fra dyreriket, blir sunnere og mye bedre for din kropp... Undervurder aldri tankens kraft - også hva du tenker om maten du spsier.! Gjør de tankene så positive som mulig!


0 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page