top of page
Search
  • Anita Diana Boucht

Påsken for meg


Før jeg ønsker deg en GOD PÅSKE her fra min blog, så vil jeg si litt om hva påsken er for meg.

Påsken er ikke skolefri, eller om kyllinger, hvite vidder, skismørning, harer , kvikk lunsj, påskenøtter eller egg. Ikke for meg! Jeg velger å holde både tradisjonen og den religiøse betydningen av påsken, ellers har det hele ingen mening - bortsett fra å bli brun i en solvegg om man er så heldig å ha slikt vær. Og vel, ikke noe galt ved det, for så vidt...jeg dømmer ingen, men da har man "skrevet seg ut" til at påsken kun er fritid/feriedager og intet mer...så "god ferie" holder å si for den som ikke har tanker om denne store feiringens betydning i den Kristne tradisjonen.

Vi som tenker slik, legger selvsagt også vår egen tolkning og tradisjon til, så kombinasjonen med skiturer i Guds natur og familiesammenkomst er selvsagt å anbefale. Dessuten er egg både godt og sundt - men det er alt. Dette kan man gjøre når som helst, men Påsken er Påske - slik Julen er Jul...men for meg kan det virke som verden er "gått av sporet" om hva begge disse høytidene egnetlig handler om.

Fra nå av "følger jeg med" på Jesu' siste dager - og hva dette faktisk var, både i historisk og åndelig betydning. Palmesøndag - ble han hyllet som en konge - med palmeblader, men som vi vet, red han inn i Jerusalem på et esel, det laveste dyr på datidens rangstige. Dette vel vitende om "fallet" som ville komme...og det gjorde det...slik vi også ser i dag - hvor raskt folk danner seg meninger, dømmer, og går fra å tiljuble til å dolke samme person i moderne "heksejakt".. Hvis Jesus hadde levet i dag - tro hvordan verden ville sett på ham, - dømt ham? Jeg vil påstå at det ville ikke vært store forskjellen, men metodene ville vært ennå mer sofistikerte, som medias korsfesting. . Det skjedde dengang da og mer bokstavelig, men det skjer som vi vet også nå., med andre metoder.

Skjærtorsdag og Langfredag er for meg en dager jeg virkelig "kjenner på" hva Jesu' måtte ha i sine følelser - som tvil, valg, beslutning, tilliten og troen som måtte til for å stå oppe i det hele - men også følelsen av sviket og lidelsen som kom. Og mange etter Jesu' tid på Jord, har funnet styrke i sin egen elendighet og "tøffe livsens valg"...Vi tar valg, større som små - men vet ikke helt hvordan alt ender.. Likevel det å følge sin overbevisning - eller sitt kall...er det enste som gir mening og fred.

Og ikke alle vet hva Skjærtorsdag betyr - eller er i den kristne sammenhengen. Men altså den er feiringen av Jesu siste måltid med disiplene før korsfestelsen, og dermed innføringen av nattverden. Ordet betyr «renselsestorsdag», og kommer av norrønt skíra, «rense» (skjær = ren). Skjærtorsdag er en helligdag som feires siste torsdag før påske.

Jeg vil også minne alle på at Jesus når han ble kalt "Guds sønn" - eller "Jødenes konge" alltid sa:"det er dine ord"... Jesus kalte seg selv for "menneske-sønnen"... som viste vei ved å være modig og å "ta på seg" det store ansvaret det er å være et forbilde i tanker, ord og gjerning for oss som lever på jorden - også i dag...og for generasjoner som vil komme... "slekt skal følge slekters gang...

En av de vakreste og mest gripende musicaler som noengang er laget er nettopp den legendariske "Jesus Christ Superstar" her i min yndlingsutgave fra 2000 . Håper at du hører og føler med hva Jesu har måtte føle og oppleve i den vaskelige situasjonen han var i. Jeg innrømmer at jeg storgråter hver gang!

DET SISTE MÅLTID:

MARIAS VAKRE KJÆRLIGHTSERKLÆRING! Kan ikke ha vært lett å være henne heller!

PILATUS SITT FORSØK PÅ Å REDDE JESUS - "but all is fixed" sa Jesus!

HVEM KAN IKKE KJENNE SEG IGJEN I JESUS SIN FORTVILTE BØNN TIL GUD, HANS TVIL, REDSEL og OG SPØRSMÅL TIL OPPGAVEN HAN HADDE SAGT JA TIL. Jeg tror denne scenen her er den som rører meg mest!

JUDAS SIN FORTVILELSE NÅR "ALT" GIKK OPP FOR HAM

THE END! Og hvor vondt det også må ha gjort å få på tornekronen! Klarer nesten ikke se, Men ikke vend ditt blinde øye eller øre til - ikke da - og ikke nå!

Så GOD PÅSKE til deg som "tar til deg" dette - eller markerer på et dypere plan dagene vi nå går inn i...


0 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page